Programmér dit eget ishockey-spil

Fag
Natur/teknologi

Årgang
2.-4. klasse

Lavet i samarbejde med
Herning Kommune

Formål

I denne opgave skal eleverne prøve kræfter med at programmere i programmet Scratch. De skal kode et simpelt ishockeyspil.

Hjalte, Theo & Ludvig fra 5. klasse på Tjørring Skole har lavet 3 videoeksempler på ishockeyspil, som er simple at kode.

I videoerne gennemgår deres lærer Martin Theiltoft Christensen spillene, samt hvordan man henter baggrunde og sprites og hvordan spillene er kodede.

I kan vælge at kode videre på spillene i eksemplerne, eller finde på jeres egne.

Spileksempler

Sådan kommer du i gang

Gå ind på www.scratch.mit.edu

Du behøver ikke at oprette en profil for at kunne kode. Tryk på knappen ”Start med at skabe” øverst i venstre hjørne.

Du kommer nu ind i programmet, hvor du kan kode dit spil. Se videoerne herunder for at lære hvordan du gør, samt hvordan du gemmer dine spil.

Vejledning

Hvis I ønsker at arbejde ud fra de 3 spileksempler, så følg denne vejledning:

  1. Download de 3 scratch filer herunder.

  2. Gem dem på din computer. 

  3. Åben Scratch og start et nyt projekt.

  4. Tryk på ”file” og vælg ”Load from your computer”.

  5. Vælg den spilfil du ønsker at åbne.

  6. Du har nu koden til spillet, som du kan arbejde videre ud fra. 

Opgaver

Vind fede præmier!

Deltag i sjove konkurrencer med din klasse. Der er en ny konkurrence hver måned!