Programmér dit eget ishockey-spil
Fag
Natur/teknologi
Årgang
2.-4. klasse
Lavet i samarbejde med
Herning Kommune
Formål
I denne opgave skal eleverne prøve kræfter med at programmere i programmet Scratch. De skal kode et simpelt ishockeyspil.
Hjalte, Theo & Ludvig fra 5. klasse på Tjørring Skole har lavet 3 videoeksempler på ishockeyspil, som er simple at kode.
I videoerne gennemgår deres lærer Martin Theiltoft Christensen spillene, samt hvordan man henter baggrunde og sprites og hvordan spillene er kodede.
I kan vælge at kode videre på spillene i eksemplerne, eller finde på jeres egne.
Spileksempler
Sådan kommer du i gang
Gå ind på www.scratch.mit.edu
Du behøver ikke at oprette en profil for at kunne kode. Tryk på knappen ”Start med at skabe” øverst i venstre hjørne.
Du kommer nu ind i programmet, hvor du kan kode dit spil. Se videoerne herunder for at lære hvordan du gør, samt hvordan du gemmer dine spil.
Vejledning
- Download de 3 scratch filer herunder.
- Gem dem på din computer.
- Åben Scratch og start et nyt projekt.
- Tryk på ”file” og vælg ”Load from your computer”.
- Vælg den spilfil du ønsker at åbne.
- Du har nu koden til spillet, som du kan arbejde videre ud fra.